Mucenicii ciuciunghezi

Când privesc o icoană ortodoxă primul lucru care îmi repugnă – dincolo de reprezentarea în sine a unor personaje care fie n-au existat, fie au existat degeaba – este cromatica de căcat. O spun la propriu, nu la figurat, şi mă refer la paleta aceea de culori în care sunt pictate, începând de la cenuşiu sau maro, până la ocru sau galben-murdar, de ai impresia că Sfânta Gerula prin hepatită s-a săvârşit, întru slava lui Hristos, după grea mucenicie, la vleatul 7643 de la zidirea lumii. Nu ştiu de ce le pictează aşa. Privind un iconostas ortodox parca te uiţi la ilustraţii medicale: toţi îs galbeni şi traşi la faţă. Toţi au cearcăne şi privesc, aşa, în gol, ca după o noapte-maraton de onanie. Sunt atât de urâţi încât probează cumva ideea că religia, pe lângă înrobirea spiritului, înseamnă şi mumificarea trupului. Ei o văd pe Sfânta Născătoare de Dumnezeu, eu văd doar o lăuză cu pătura-n cap. Este, evident, şi o problemă de percepţie la mijloc… Dar am găsit o icoană în care acest galben-cirotic se potriveşte de minune, şi anume asta de mai jos, înfăţişând nişte mucenici ciuciunghezi. Din ăia care, atunci când cântă Psalmii, ai impresia că oamenii îşi aruncă tacâmurile pe scări în lumea-ntreagă.

Ionuţ Mureşan

29 thoughts on “Mucenicii ciuciunghezi

  1. LOLZ! Tare! Zici ca sunt zombi, borgi sau clone. Aia sunt chinezi de rit crestin ortodox, sa inteleg? Ce combinatie de 2 lei… Pai ia-o ca pe un mesaj subtil: „folosim culorile astea fiindca, oricum, religia e un mare kkt”.

  2. Bucura-te! …ca asta au vrut si ei sa-ti transmita. Nu vezi ca le-ai raspuns fara sa-ti dai seama? ..bine, dar in felul tau…🙂
    sanatate!

    1. In acest caz e vorba de o curiozitate pe care am gasit-o pe net. Exista si alte icoane, de data asta cu negri. Evident, Maica Domnului e tuciurie. Asta probeaza faptul ca oamenii l-au creat pe Dumnezeu dupa chipul si asemanarea lor, nu invers.

      Daca eschimosii ar trece la ortodoxism, sus numita ar fi reprezentata, probabil, cu o gluga de blana. Si ar fi mai grasa.

  3. ,,Asta probeaza faptul ca oamenii l-au creat pe Dumnezeu dupa chipul si asemanarea lor, nu invers. ”

    ba, probeaza toti unul si acelasi lucru dupa specificul propriu! din 1000 de copii nici macar doi nu te vor desena la fel, si au totusi in fata acelasi specimen. Si zic, ca libertatea de perceptie e proba de existenta a Aceleiasi Persoane aflate.
    o alta chestie: atata timp cat habar n-avem de forta fiecarei vorbe, as zice ca n-are rost sa ne clatim piciorele in ape necunoscute nici macar la suprafata…contraargumentele serioase acuza prin probe serioase.

  4. etica fata de jurnalism cam exista, dar lipseste cu desavarsire, dai argumente pe baza unor acuzatii preconcepute, fara evidenta probelor. arati mai degraba puturos, decat neinformat.

    1. „etica fata de jurnalism cam exista, dar lipseste cu desavarsire” – ce vrei sa spui? sper ca nu confunzi ceea ce citesti aici cu stirile…

  5. Ce-ar fi sa inveti tu limba romana, Andreea Gica Contra? Si asa scoti numai enormitati. Pe scurt, esti proasta de bubui. Crestinopata din tine spumega…. degeaba.

  6. da, pai…,,Fericiti cei saraci duhul ca acelora este Imparatia cerurilor.”… cu atata sinceritate de exprimare, cred si eu ca s-ar putea sa ai deja 50 % din Imparatie, iti mai trebuie cealalta jumatate..sau, pardon, 1% din intelepciunea pe care si Sfintii o mai pierd pe pamant cateodata…
    da, si uite cum poate fi omu’ juma’ de inger fara sa-si dea seama…

  7. Buer, fain articol.Buna observatie. Cred ca ei au o problema mare cu critica artistica din domeniul lor; se pare ca orice icoana este sfanta, dar foarte putin crestini ar avea curajul sa critice trasaturile unei picturi, pentru ca implicit ar critica credinta si simbolurile importante. Asa ca e un domeniu intreg care rar depaseste nivelul abilitatilor unor copii de gradinita.

    Andreeea, uita-te in oglinda repede, cred ca te ingalbenesti.

  8. 1. Nu ai notiuni elementare de iconografie bizantina;
    2. Confunzi kitschul cu arta sacra autentica; faptul ca in lacasurile de cult intalnim kitschuri sau abateri de la erminia bizantina nu te indreaptateste sa tragi concluzii cu privire arta iconografica;
    3. Arta iconografica se intelege doar printr-o cunoastere teologica si prin puritatea inimii, ceea ce tie iti lipseste cu siguranta;
    4. Valoarea pur artistica a operelor iconografice bizantine este recunoscuta inclusiv de de oamenii profani care au legatura cu arta. Voronetul este in patrimoniu UNESCO, nu doar din cauza vechimii; piciorul de pod de la la Drobeta e cu 1500 ani mai vechi si nu face parte din patrimoniul UNESCO;
    5. iconografia bizantina nu isi propune sa incante ochiul, ci sa fie teologie in imagini, asa ca pentru ea importanta este repoducerea si transmiterea cu fidelitate a invataturilor de credinta, restul aspectelor atat de importante in alte curente artistice fiind insignifiante. O pictura naiva poate exprima o bogatie doctrinara la fel ca o pictura de Michelangelo. Iconografie se intelege si exista doar in legatura cu functia ei.
    6. Deja nivelul la care problematizezi si combati religia este submediocru
    7. Complexitatea unui program iconografic, atat ca realiyare cat si valoare artistica, depaseste cu mult gandirea de cyborgi a unor dintre voi;

    1. Da, teologie in imagini. Ne arata fata dezaxata, sovina si schizoida a religiei ortodoxe. Astfel de imagini trebuie pastrate pentru studiu in antropologie si psihologie, la fel ca picturile rupestre.

    2. Ce notiuni, ce cunoastere, ce cacat…arata ca un cacat ii un cacat. Nu trebuie sa fii expert in scatologie sa iti dai seama ca un cacat e un cacat.

      1. pt. un manelist sau cocalar un tablou de van gogh este un cacat, iar o carpeta cu rapirea din serai are valoare artistica. Asta nu inseamna ca van gogh e un cacat. Gindirea ta opereaza cu multe sofisme. Poti sa spui ca nu iti place si ca nu te intereseaza un domeniu al artei. Dar a fi atat de categoric in legatura cu ceva ce nu cunosti este o atitudine irationala. Pictura bizantina se adreseaza celor ce cred nu ateilor; nu este publicitate prin intermediul imaginilor. In vechime cei nebotezati nici macar nu aveau acces in biserica pt. anu rastalmaci invataturile de credinta, altfel e ca si cum ai da margaritarele porcilor.

    3. @jiordano

      Icoana nu este teologie in imagini , icoana se vrea un spatiu spiritual alcatuit din suprapuneri si transgresii conceptuale . Culorile joaca un rol esential , ele capata intelesuri simbolice , complementaritatea lor corespunde sentimentelor contrare . Van Gogh folosea perechile de complementare in definirea anotimpurilor: galben-violet pentru toamna…etc .
      Pulica , daca esti crestin , asa se sustine o dizertatie despre iconografie , trebuie sa te pricepi , sa-ti insusesti limbajul…Dar tu esti habotnic si habar nu ai . Nu-ti spun sa te duci la scoala , ca n-ai ce face acolo , du-te incontinuare la biserica ! !

      1. 1. nu sunt habotnic, nici macar nu sunt practicant; Se pare ca nu stii care e sensul cuvatului teologie, ca sa intelegi ce inseamna teologie in imagini.
        2. analogia cu van gogh se referea la modul de a percepe arta la un moment dat de catre o anumita categorie de oameni. stilul iconografic bizantin nu are nici o tangenta cu ce picta van gogh; la fel de bine puteam sa ma refer la orice pictor a carui valoare nu a fost recunoscuta in timpul vietii.
        3. nu mi-am propus sa sustin o dizertatie despre icoana. Vroiam sa sublinez tocmai acest lucru: ca rostul icoanei il intelegem doar in legatura cu functia ei educativa si contemplativa. La noi, pana in sec. XVIII pictura bisericeasca are o ponderea mult mai mare decat textul tiparit, iar intelegerea icoanei nu poate fi rupta de continutul doctrinar pe care il exprima, fiind complementara serviciului liturgic. Doar icoana singura nu apoate avea rezonante sau mai bine-zis nu poate produce modificari asupra dimensiunii morale a unui om, la fel cum exista foarte multi iubitori de arta care au un comportament imoral.

  9. jiordano

    Din fericire, Van Gogh nu avea ca oamenii sa fie indoctrinati in ceva cult care practica halucinatii in grup pentru a putea aprecia picturile sale. Cred ca e un talent important sa poti sa te exprimi fara ca audienta sa fie drogata, hipnotiza sau pur si simblu complet imbecila. (Nu glumesc)

  10. Vorbeam doar de valoarea artistica a iconografiei bizantine. Tocmai asta spuneam ca sunt oameni care nu cred, specialisti in arta, care apreciaza valoarea artistica a unor icoane sau fresce. Cultul icoanelor este un alt subiect, despre care nu ai citit nimik dupa cum se vede. Singurele tale informatii se pare ca vin din impresiile pe care le ai de la tv din transmisiunile de la patriarhie.

  11. Pai sigur ca arata ca dracu’: nu tu mancare normala (uneori nici de-aia de post), nu tu viata sexuala, nu tu distractie, nu nimic. Cum sa arate bine? De fapt, zici sa sufera toti de sindromul nanismului primordial, asa au fetele…

  12. Nu ai cum sa pricepi o icoana ortodoxa.Iti trebuie traire ortodoxa ca sa o pricepi!!! Aici sunt fara conjur. Ocupa-te de ateismul tau , du-l pe culmi pentru ca inca esti un copil in ale gandirii. La culmi, daca ajungi, o sa descoperi cat de marsav este un sistem de gandire cu cel caruia i se supune. Trairea este altceva. Din pacate esti intr-un sistem de gandire. Good luck!!!

    1. eu as spune ca din fericire sunt prins intr-un sistem de gandire. cum stii ca ai dreptate, cum deosebesti raul de bine prin traire? pur si simplu stii, dar asta nu mise pare ca e o garantie…

  13. Pai normal ca au fete de draci pentru ca sunt niste satanisti,oameni foarte bolnavi de boli incurabile,fizice si mai ales psihice.Manastirile nu produc sfinti,ci monstri sau nebuni.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s